Headerbild

Prova på boule

Prova på en idrott

som ger ständiga adrenalinkickar!

Boule är en idrott som inte

ruinerar dig eller kräver en massa utrustning

Boule är både utmanande, spännande och roligt

Kasta inte bort din tid

kasta ut Lillen och börja spela boule!

Boule kan spelas av alla. Boule är grusets schackspel. Boule är ett livslångt sätt att umgås. Boule är en kul sport. Boule är ett sällskapets spel. Boule passar lika bra för kvinnor som för män, för ungdomar som för seniorer och veteraner. Det är en idrott där hela familjen kan delta. Spela boule!

- Så här spelar man boule -

• Singel: en mot en, tre klot var

• Dubbel: två mot två, tre klot var

• Trippel: tre mot tre, två klot var

Spelet går ut på att få ett eller flera egna klot närmare målkulan ”Lillen” än motståndares klot. Först till 13 poäng vinner matchen!

Spelet börjar med att lotta om vem som skall börja och därmed också vem som kastar ut Lillen i den första omgången.

En spelare i det lag som vinner lotten, ritar en ring i gruset, 30-50 cm i diameter, och kastar sedan ut Lillen 6 till 10 meter ifrån ringen. Sedan väljer samma lag vem som spelar det första klotet som skall placeras så nära Lillen som möjligt.

Därefter ”lägger” motståndarlaget sitt första klot. En del av spelet är, att i stället för att "lägga" ett klot, försöker man "skjuta" bort motståndarens klot. Detta för att bort ett poänggivande klot för motståndaren eller för att få mer poänggivande klot än sitt redan ledande klot.

Nu är det viktigt att lagen är överens om vem som skall spela nästa klot.

Det är alltid det lags klot som ligger längst ifrån Lillen som skall spela!

Detta gäller under hela spelets gång. Under en boulematch ser man ofta knästående spelare som mäter avstånden mellan kloten och mellan klot och Lillen.

Detta görs noggrant med ett godkänt måttband , mätsticka eller passare.

Kan man inte komma överens om vilket klot som leder så tillkallas domare eller mätdomare. I en boulematch är domarens ingripande sällsynta eftersom spelarna själva oftast kommer överens och följer reglerna för spelet.

Reglerna finns att beställa från föreningen eller direkt från Svenska Bouleförbundet.

Vilken turordning på spelare som skall spela inom laget bestäms ofta innan matchen börjar, d v s man har ”givna” positioner i laget som läggare eller skytt. I trippelspel får mittenspelaren en viktig roll som både läggare, taktiker och skytt.

När alla spelares klot är kastade räknar man ihop poängen och den som vunnit omgången ritar en ny ring utifrån Lillens position och en ny omgång påbörjas. Spelet fortsätter på detta sätt till ett av lagen når 13 poäng.

Att stå rätt på boulebanan är också viktigt, bl a för att inte störa spelande lag. De spelare som ingår i ett lag bör alltid samlas intill varann efter utfört spel, för att minska ”rörelser” som kan uppfattas som störande. Dessutom är det tydligare för publik och övriga att se ”lagen” som hör ihop. Det är inte alltid som man kan urskilja lagen på t ex gemensam klubbklädsel. Förutom ett måttband kan det vara bra att ha en trasa av något slag. Kloten blir ofta dammiga, eller smutsiga av gruset. För att få bästa möjliga grepp och teknik i spelet så är trasan bra att torka av kloten med.

Klot, Lille, bouleväska, måttband, trasa –

där har du din utrustning!

I övrigt gäller klädsel och skor anpassade efter rådande väderlek. I förbundstävlingar, nationella och regionala tävlingar krävs det att lagmedlemmarna har enhetlig klädsel. Oftast använder man då föreningskläderna precis som i många andra idrotter.

Boule - en idrott där alla lyckas!

Upsala Petanque Club