Headerbild

Skytte

Checklista för skytte

Förberedelser:

1.      Ha rutiner som höjer koncentrationen.

2.      Ca 1 fots bredd mellan fötterna, inga störande stenar under fötterna.

3.      Kastarmens fot något framför den andra.

4.      Justera in fotställningen så att du står rätt i förhållande till målklotet.

5.      Något mer tyngdpunkt på kastarmens fot.

6.      Aningen lätt böjda ben.

7.      Axlarna nersjunkna och avslappnade, inga muskler spända.

8.      Böj handleden, håll klotet lagom hårt, inget tryck från tummen.

Kastet

9.      Pendla ej med armen fram och tillbaka innan kastet.

10.  Börja pendeln antingen med en framåtpendel eller direkt bakåt.

11.  Ingen bålvridning när armen förs bakåt, alltså axeln ska vara still.

12.  Böj fram överkroppen när armen förs bakåt, men överdriv inte.

13.  Dra armen bakåt, tills armen fjädrar tillbaka – tvinga ej bakåt.

14.  Ha rak arm i framsvingen och bibehåll den böjda handleden.

15.  Behåll den naturliga pendeln under framsvingen, börja med att vrida fram axeln.
Armen ska vara nära kroppen när armen är i höjd med höften.

16.  Låt klotet accelerera i rörelsen framåt.

17.  Håll huvudet stilla i framsvingen.

18.  Pendeln skall vara så rak och enkel som möjligt och kännetecknas av att vara mjuk och avslappnad. Pendel med kraft ger sämre resultat. Pendeln ska utföras likadan från gång till gång.

19.  Balans är en förutsättning för att skjuta bra, bibehåll balansen under hela rörelsen och även när klotet är släppt.

20.  Vid sista delen av kaströrelsen, bibehåll den räta linjen tills klotet har lämnat handen.

21.  Vid släppet ska klot, öga och målklotet vara i rät linje.

22.  Släppet, som är den sista rörelsen på pendeln, skall vara lugn och mjuk, när klotet lämnar handen.

23.  Vid släppet ska fingrarna sträckas ut rakt mot målet och slappna av så att handleden rätas ut vid släppet

24.  När klotet lämnat handen sker en böjning av armbågen.

25.  Det som skiljer en pendel för sex meter från en för tio meter är i första hand när du släpper klotet.

26.  För att få mer kraft kan man böja och ”skjuta” ifrån med benen.

Övrigt

27.  Att skjuta rakt är det primära, därefter kommer längden.

28.  Bakåtskruv skall inte eftersträvas utan tillåtas komma naturligt av sig självt.

29.  Bågen skall vara likadan oavsett om det ligger klot framför som du måste över eller ej.

30.  Vid mjukt underlag skjut 1-2 dm framför målklotet, vid hårt eller stenigt underlag skjut direkt på järnet.

Mentalt

31.  Vid träning för att träna in automatiseringen kommer skottets resultat i andra hand.
Om du genomför de olika stegen korrekt så har träningen varit framgångsrik oavsett om träffade eller missade klotet du sköt på. Detta är tidskrävande och innebär att du betar av alla punkter tills dom kommer naturligt och sitter i ryggmärgen (är automatiserade).
Vid denna träning skall du vara uppmärksam på din teknik. Reflektera, fundera, för inre dialog, se inre bilder allt för att inlärningen ska bli komplett och effektiv.

32.  Efter intränade övningar ska kastet gå på enbart fokusering av målklotet och en inövad automatisk rörelse,
rörelsen ska alltså utföras utan medveten inverkan!

33.  Om inte kastet fungerar ska nästa kast inte påverkas viljemässigt, utan skapa en inre bild hur du vill att rörelsen ska utföras – före kastet.
Och/eller ge dig själv via en inre tankedialog instruktioner hur du vill att kastet ska genomföras.
Detta sätt att korrigera en rörelse utan att påverka rörelsen viljemässigt kan upplevas som svårt, men är en träningssak och väl värt den tid det tar.
Efter en tid har man automatiserat detta sätt att korrigera på och rörelsen sker på en omedveten nivå utan ansträngning.

34.  Fokusering hjälper dig att skjuta rakt.
Genom att fokusera på en punkt på klotet kan du träffa klotet även om du inte träffar punkten.

35.  När du ställer dig vid ringen höjer du koncentrationen och frammanar känslan av att du vet att du kommer att träffa klotet.
När du fokuserar på klotet höjer du koncentrationen ett steg till och skjuter.
Håll fokuseringen på en specifik punkt på klotet och håll fokuseringen konstant under hela skytterörelsen och fram till att ditt klot har träffat målklotet.

36.  När du står i ringen får du inte börja tänka, föra någon inre dialog eller ”se bilder”. Inte heller fokusera på tekniken.
Om du gör något av detta måste du gå ur ringen. Detta gäller också om du börjar tveka eller blir distraherad av något. När du gått ur ringen ta ett par djupa andetag och börja om med beslut om …

37.  Att fokusera och skapa känslan av att jag vet att jag träffar kan också övas genom hitta ett sätt som övertygar en själv om detta.

Tillägg vid läggning

Välj ut en nedslagsplats som är jämn och inte lutar.

Sikta på nedslagsplatsen genom att fixera den med blicken.

Var inte rädd för att lyfta.

Lita på känslan vid kastet, men förankra den i bra grundteknik.

Lägg med underskruv, vilket ger en rakare linje och gör det lättare att kontrollera längden.
Håll handleden böjd under hela kastet.
Öppna upp handleden precis innan klotet lämnar handen med en snärtig rörelse.
Se även till att fingertopparna har beröring med klotet ända tills släppögonblicket. (Börja med handleden, sedan mellan hand och fingrar och till sist fingrarnas leder).

Vänsterskruv: Lägg klotet något åt tummens håll.
Vid släppet vrids tummen uppåt (som god dag) och armen ut åt vänster.

Högerskruv: Läggklotet så att det förskjuts åt lillfingret.
Vid släppet vrids lillfingret uppåt och armen pendlar något åt höger.

12.01.2010