Gefle Cup 2021

2021-08-31 i Allmänt

Inga Stenbrink och Olle Wiberg kom på femte plats i A-slutspel och Birgitta Wennerberg och Kalle Nielsen vann B-slutspelet.

Inga Stenbrink och Olle Wiberg var de enda från UPS som kom till A-slutspel och tog en femte plats. Birgitta Wennerberg och Kalle Nielsen vann B-slutspelet.

Gefle Cup är en av Sveriges äldsta bouletävlingar. Vanligtvis brukar det vara både öppen klass och V65, som tävlar, ena dagen i trippel och den andra i dubbel.

Öppen klass fick inställas i år och i trippel för V65 var det bara 10 lag anmälda, de flesta från Gävle.

I dubbel V65 var det 35 lag. Från vår klubb deltog fyra och en halv dubbel. Margareta Lind spelade med Ingalill Halvarsson 018.

Organisationen var 4 omgångar monrad följt av A och B-slutspel. 8 lag gick till vardera. Alla matcher fram till semifinalen började på 2-2.

Inga och Olle vann 3 av de fyra monradmatcherna. Bengt och Laila Hillström STL besegrades i första matchen med 13-5. I andra matchen slog de klubbkamraterna Jan Öhrling och Monica Jörke Forsberg med 13-2. Tredje monradmatchen mötte och slog de ett mixedpar Sven-Olov Eriksson STL  och Torbjörn Blomberg KLO med 13-9.

Efter de första tre matcherna delade de förstaplatsen med Mayvor Bergstrand och Christer Murén TDJ.  Det blev en jämn och spännande match mellan dessa dubblar, som Inga och Olle till slut förlorade med 11-13.

I första slutspelsmatchen fick de möta de blivande segrarna från LBJ Roger Andersson och Kalle Lindblom. Inga och Olle spelade bra men förlorade till slut med 8-13.

2021-08-22 Gefle Cup (LBJ)
V65 Dubbel Monrad (R)    Antal lag 35

Rolf

Raumer

LBJ

Kalle och Birgitta vann sin första match mot ett lag från STL med 13-4, förlorade sedan mot Anki Rosén och Tommy Åberg TDJ med 11-13. Tredje matchen mot ett lag från Esplanad blev seger med 13-6. Sista matchen mot Rolf Raumer och Håkan Egnell LBJ blev förlust med 6-13. Deras två segrar räckte till B-slutspel.

I kvartsfinalen vann de över ett lag från Bollnäs med 13-12.

I semifinalen väntade ett lag från Malmköping, som normalt brukar spela i A-slutspel. Det var Kjell Ahlbin och Kjell Andersson.

I den här matchen och även sedan i finalmatchen spelade Birgitta otroligt bra. Medan Kjell Ahlbin, normalt en mycket duktig läggare, hade svårt att komma underfund med banans lutning, hade Birgitta inga problem alls. Alla hennes klot gick till lillen.

Kjell Andersson i MAL sköt många fina skott, men missade en del. Oftast blev det något av Birgittas klot kvar vid lillen.

Seger för UPS-dubbeln med 13-9

Finalen mot Sven-Olov Eriksson och Torbjörn Blomberg var lik semifinalen. Birgittas fina lägg ställde till det för motståndarna. Även Kalle Nielsen spelade bra och stabilt i hela slutspelet, men det var Birgittas fina lägg som bäddade för segern. (13-12)

imagem5mvb.png

Gun-Britt Söderlund och Lars-Gunnar Medin gick också till B- slutspel efter att ha vunnit 2 matcher i monradspelet. De förlorade första matchen mot Anki Rosén och Tommy Åberg TDJ med 6-13

Andra matchen mot ett mixedlag från ESP och KRY blev seger med 13-9 Tredje matchen blev också seger med 13-6 över Kjell och Yvonne Andersson Bollnäs. Sista monradmatchen blev förlust med 12-13 mot ett mixedlag från MAL och TDJ. I kvartsfinalen i B-slutspelet förlorade de mot Kjell Ahlbin och Kjell Andersson MAL med 9-13

imageohhzo.png

Margareta Lind och Ingalill Halvarsson vann också två av sina 4 monradmatcher, men hade för dålig klotdiff för att gå till slutspel. Deras resultat: 13-9, ESP: 12-13, TDJ: 13-7. I sista matchen fick de möta slutsegrarna Roger Andersson och Kalle Lindblom. Det blev förlust med 2-13.

Det var den sista matchen, som förstörde deras chans till slutspel.

Jan Öhrling och Monica Jörke Forsberg vann första matchen med 13-8, förlorade mot Inga och Olle med 2-13 och därefter i tredje matchen med 10-13. De förlorade den sista matchen också. Deras resultat räckte inte till något slutspel den här gången.