SM i Jönköping

2021-09-16 i Resultat / Resultat 2021

Maggi Lindén och Jan-Åke Mehlstrand kom på andra plats, mixed dubbel, i SM i Jönköping.

Maggi Lindén och Jan-Åke Mehlstrand kom på andra plats i mixed dubbel i SM i Jönköping.

I år var SM annorlunda mot alla andra år på grund av pandemin.

Varje distrikt fick arrangera en kvaltävling, där segrarna i varje gren och klass gick till finalspel i Jönköping. I Svealand var DM uttagningstävling till SM.

Maggi vann där DM i mixed dubbel tillsammans med Gösta Persson (Se tidigare artikel)

Eftersom Gösta inte ville spela i Jönköping, ställde Jan-Åke upp.

Tävlingen avgjordes som C-pool.

I första matchen förlorade Maggi och Jan-Åke mot Leif och Iwona Eriksson, Boulero (BRO) med 6-13.

I förlorarmatchen vann de över Thomas Albinsson och Karin Granevik, LBÖ med 13-6.

I skiljematchen slog de Arne Forslund och Harriet Tänglander NIP med 13-6 och kvalificerade sig därmed till semifinal.

I semifinalen fick de åter igen möta Leif och Iwona Eriksson BRO, som de förlorat mot i första poolmatchen. Det blev en lång och spännande match, som Maggi och Jan-Åke vann till slut med 13-12

I finalen väntade den fruktade Jonny Patron, KÄR, som spelade ihop med Anita Rasmusson.

Trots att både Maggi och Jan-Åke spelade bra, var de chanslösa. Jonny Patron missade inte ett skott. Alla bra lägg, som UPS-paret la in sköts bort. Det blev förlust med 4-13.

Den här vackra medaljen fick Maggi och Janne för sin andraplats i SM

Trippeln Gun-Britt Söderlund, Lars-Gunnar Medin och Leffe Pettersson hade också kvalificerat sig för finalspel i SM genom att vinna trippel i DM.

I Jönköping gick det inte lika bra.

Första poolmatchen förlorade de med 6-13 mot Rikard Klang, Mats Nilsson och Magnus Stibe, PET.

Förlorarmatchen mot Lasse och Mia Kåhlberg och Kenneth Olsson, STE, blev seger med 13-10.

Skiljematchen mot de blivande silvermedaljörerna Leif Jönsson, Carina och Clas Jansson blev förlust med 1-13.

Vi hade också en damtrippel med i SM. Inger Isaksson, Agneta Mehlstrand och Karita Ström.

De var det enda laget som anmält sig till DM. De gick därför vidare till SM utan att ha behövt spela en enda match.

De hamnade i en svår pool. Första matchen förlorade de med 1-13 mot ett av favoritlagen från AIK Helene Palovaara di Tella, Tanja och Annelie Westin.

Förlorarmatchen brukar normalt vara lättare, men där fick vår damtrio möta det blivande segrarlaget Eva -Karin Ingelstedt, Anna Lagerkvist och Helene Widing från TBG. Det blev förlust med 2-13

Nästa år ska SM spelas i Jönköping. Då får vi hoppas att alla som vill vara med på SM får deltaga.