Malmköping oslagbara i Svea Indoor Slutspel 2.

2021-10-31 i Allmänt

Malmköping var oslagbara i Svea Indoor Slutspel 2.

Vårt lag kom till slut på femte plats i tävlingen.

Det har tagit två år att genomföra Svea Indoor. Tävlingen började i november 2019. Då ställde 55 lag upp. Andra omgången avgjordes i februari. Det spelades på tre olika orter, Borlänge, Gävle och Flen och det tog två dagar på varje ort att klara av tävlingen.

Till slutspel 1 gick alla gruppettor och några grupp-tvåor, sammanlagt 16 lag. Den tävlingen hann avgöras innan tävlingsstoppet på grund av pandemin kom.

8 lag gick vidare från slutspel 1.  Det slutspelet skulle ha gått i april 2020, men har nu äntligen kunnat avgöras, ett och ett halvt år senare.

Tävlingen var verkligen slutspel och man började med kvartsfinaler. Det gällde alltså att vinna sina matcher, annars försvann laget ur tävlingen.

UPS hade ett lag, som kvalificerat sig till detta slutspel. I laget spelade Maggan Lind, Bertil Pettersson, Maggi Lindén och Uffe Borell. Deras kvartsfinalmotståndare var NÄS.

Uffe spelade singel och tog snabbt en stor ledning över Björn Jansson. Denne kämpade sig i kapp och det blev en spännande match mellan två mycket duktiga spelare. Till slut vann i alla fall Uffe med 13-11.

Trippelmatchen, som spelades samtidigt som singeln, vanns av NÄS med 13-4.

Efter första omgången var det oavgjort och dubblarna var avgörande för vilket lag, som skulle gå vidare.

Maggan och Bertil förlorade med 5-13 i sin dubbel, men det såg länge ut, som om Maggi och Uffe skulle vinna sin dubbel över Gunilla Lennartsson och Björn Jansson, men NÄS-spelarna segade sig ikapp och vann dubbeln med 13-12, vilket förstås innebar att UPS-laget var utslagna ur tävlingen.

Det var ändå starkt av dem att ta sig till slutspel och komma på en delad femte plats i en tävling som startat med 55 lag.

Alla femmor fick en minnesplakett.

imagemqafn.png

Uffe Borell, Maggi Lindén, Maggan Lind och Bertil Pettersson

Malmköping har ett väldigt starkt lag. De vann sin kvartsfinal över STL 1 med 4-0. (13-3, 13-6, 13-0, 13-11) I semifinalen slog de ut NÄS med 3-1. (13-7, 13-5, 13-0, 12-13)

imagefra0p.png

Treorna NÄS: Anna Öhring, Leif Folkesson, Gunilla Lennartsson, Björn Jansson

Malmköping fick sedan vänta ganska länge på sina finalmotståndare Flen, som hade en lång och spännande kamp mot Trödje.

Flen vann både singeln och trippeln med 13-5 och 13-6 och TDJ var tvungna att vinna båda dubblarna för att få oavgjort och chans till skiljematch. Det lyckades inte för dem utan Flen vann den ena dubbeln med 13-9 och förlorade den andra med 10-13. Seger med 3-1 för Flen och finalplats mot MAL.

imageqwlwj.png

Treorna TDJ: ​Inger Ekstrand, Tommy Åberg, Åke Ekstrand, Bengt-Olov Andreassen, Mona Stenborg

Finalen mellan Flen och Malmköping blev ganska odramatisk. Malmköping var det klart bättre laget och slog Flen med 4-0 (13-4, 13-1, 13-3, 13-5)  ​

Flen var titelförsvarare. De vann 2019. Efter det första slutspelet i mars 2020 hade de med sig den väldigt stora och magnifika pokalen till Uppsala, så att den skulle vara på plats till slutspel 2, som skulle gå i april.

Den bamsiga pokalen har därför prytt vårt prisskåp i ett och ett halvt år.

Nu har den flyttat till Malmköping.

imagexdifp.png

Tvåorna Flen: Bosse Ekberg, Barbro Hjalmarsson, Ingvar Eriksson, Lennart Holmqvist, Randi Wetterhus och Maud Eriksson.

Det segrande laget från Malmköping är ständiga gäster på våra tävlingar.  Av de fyra helger i rad, som vi arrangerat tävlingar i höst har större delen av deras lag varit här tre gånger, på

Svenska Cupen Dam, grundspel, på Lag-DM Dam och nu på Svea Indoorfinalen. Nästa helg kommer de för att spela finalspel i Svenska Cupen V65.

De trivs bra i vår hall. Enligt Kerstin Ahlbin börjar det kännas som ett andra hem. Hennes bror Kjell Ahlbin sa: ” Jag älskar de här banorna. Ja, jag äskar allt i den här hallen och jag tycker att ni har ett bra utbud i kiosken”

Roligt att höra verkligen. De börjar också kännas som gamla goda vänner och man kan bara glädja sig åt deras framgångar.

Kerstin och Gunilla Ahlbin hjälps åt att hålla den välförtjänta men tunga pokalen

image0pks.png

Kjell Ahlbin, Kerstin Ahlbin, Jan Andersson, Gunilla Ahlbin, Anders Sandberg, Gun Luukonen, Per-Erik Eriksson

Steel hade två lag med i slutspelet och Gästaboularna hade ett lag med. De delar femteplatsen med vårt lag från Upsala Petanque Club.