LBJ vann Lag DM i v 55

LBJ vann Lag-DM i V55

imagehgmn8.png

Ulf Söderström, Roger Andersson, Kent Wilhelmsson, Rolf Bonäs

Lag-DM för V55 avgjordes i Fyrislundshallen. 8 lag deltog. Organisationen var gruppspel följt av semifinal och final.

LBJ vann alla sina matcher i grupp 2 överlägset (6 poäng +49). Deras finalmotståndare Svärdsjö hade det tuffare i sin grupp. De spelade oavgjort mot LBJ-s andra lag och Örebro men vann över ett 018-lag. (4 poäng +17). Även LBJ hade 4 poäng men sämre klotdiff.

Semifinal

LBJ fick möta sina klubbkamrater i sin semifinal och slog dem med 13-4 och 13-10.

Treorna från LBJ

image296wt.png

Lena Stenbeck, Håkan Hjort, Rolf Raumer, Kalle Lindblom, Bettan Jonsson

Svärdsjö besegrade Flen i den andra semifinalen med 13-4 och 13-8.

Treorna från Flen

image5yewt.png

Randi Wetterhus, Kent Wetterhus, Jenö Kausits, Lennart Holmqvist (Lillemor Elihn)

Finalen mellan LBJ och SVÄ blev spännande. De vann var sin dubbel och måste spela en tidsbegränsad förlängningsperiod, där man spelar till 7 poäng.

LBJ började bäst. När det stod 2-1 till dem gjorde SVÄ en fantastisk omgång, 2 carreau +

tre fina lägg, tog 5 poäng och ledde plötsligt med 6-2. De var bara en poäng från seger.

LBJ skärpte till sig, medan SVÄ inte lyckades knyta ihop säcken.  Det blev seger för LBJ med 7-6

Tvåorna från SVÄ

image7puj.png

Mats Gelin, Håkan Eriksson, Per Carlsson, Per Davidsson

2021-12-04 SvBF Lag-DM V55 (UPS)
V55 2+2 Grupp (D)    Antal lag 8

Lillemor

Elihn

FLE

En jobbig dag för sekretariatet.

Det började med att alla lag utom två hade helt andra laguppställningar än de anmält.

Det mesta av den uppsatta informationen på anslagstavlan fick därför göras om.

Inga blev färdig precis lagom till det var dags för samling.

Efter samlingen blev det full fart hem för att hämta nyckeln till kassaskåpet, där föreningens växelpengar förvaras. Som tur var hade Gunnar Sandberg växel, som kioskpersonalen fick låna så länge.

Strax före lunchtid kom en lång karavan intågande i hallen. Det var Maria Bergström med döttrar och tre bärare, som alla kånkade på stora kartonger.

Maria skulle komma med priser till Lag-DM och även till Mixed-DM, som hon glömt beställa till tidigare. Tyvärr hade hon nu glömt att beställa priser till detta Lag-DM.

I stället hade hon med en massa andra priser, som skulle ha delats ut tidigare. Eftersom det var tävlande från många olika föreningar, som deltog på Lag-DM, var hennes förhoppning att hon skulle kunna bli av med en massa priser nu.

Det blev hon också.

Först måste förstås allt sorteras. Maria, hennes tre bärare och två döttrar hjälpte alla till att packa upp pokaler och plaketter. Hela sekretariatsbordet och golvet runt omkring var fullt av pokaler, plaketter, papper och kartonger.

Som tur är sköter sig en bouletävling själv bara man sätter i gång den.

Innan Maria med följe drog iväg med en kartong (Hon blev inte av med allt) gick hon runt och pratade med alla lagen och bad om ursäkt för sitt misstag.

Det är inget lätt jobb Maria har som ensam ansvarig för att beställa, skicka iväg och ibland personligen leverera priser till alla tävlingar. För det mesta blir det rätt, men detta pandemiår har det av olika skäl strulat till sig ett par gånger.

Inga var väldigt tacksam för att Inger var med i sekretariatet.

De båda fick sedan fortsätta att sortera priser. Inger skrev små gula lappas med olika föreningars namn på och stoppade i pokalerna.

Pristagarna i tävlingen blev inte utan priser (Se bilderna). På de priserna V55 fick, stod det Junior Svea Indoor.

På priserna, som V65 skulle få dagen efter, stod det Junior Svea Champ.

Varken Svea Indoor eller Svea Champ finns för juniorklassen, så de priserna hade blivit över.

Pristagarna i Lag-DM ska få nya brickor med rätt inskription på skickade till sig, så får de byta själva.

Själva tävlingen, kiosken, ja hela arrangemanget fungerade utmärkt som vanligt.

Tack alla, som hjälpte till!