Upsala Petanque Club kom tvåa i Svea Champ i klubbtävlingen

2021-12-20 i Allmänt

Svea Champ är en tävling, som man får poäng för placeringar i olika tävlingar. Det finns en individuell tävling och en klubbtävling. Ca 20 tävlingar ingår i Svea Champ.

När det bara var en tävling kvar, ”Bocken brinner” i Gävle, ledde Upsala Petanque Club klubbtävlingen före Klotskallarna från Borlänge. Ingen från KLO skulle delta i tävlingen, så de var inget hot.

Det som inte fick ske var att LBJ, som låg på tredje plats, vann. Olyckligtvis gjorde de det och tog dessutom tredjeplatsen. UPS fick därför nöja sig med andra platsen i Svea Champ, vilket ju också är väldigt bra.

Resultat i klubbtävlingen.

1. LBJ 155p
  2. UPS 147p
  3. KLO 142p
  4. SÖR 134p
  5. GRY 101p
  6. MAL 96p

26 föreningar har tagit poäng. (018 kom på plats 12 med exakt 100 poäng sämre än UPS, nämligen 47 poäng)

Vad fick vi då våra poäng för? De flesta poängen kom från de fina placeringarna i DM, där Maggi och Gösta vann Mixdubbel och Leffe P, Gun-Britt och Lars-Gunnar vann trippeln. I DM får man dubbelt så många poäng, som i andra tävlingar.

Affe, Ned, Leffe G, Caj, Karita, Inga och Olle bidrog också med några individuella poäng.

I lagtävlingarna skrapade vi ihop 39 poäng för våra två tredjeplatser i Dam, en tredjeplats i öppen och en andra plats i V65. Dessutom tog vi en femteplats i Svea Indoor. Även i lagtävlingarna var vi näst bäst. Malmköping hade 64 poäng. Trea blev Flen med 24 poäng.