Jean-Pierre Dignac och Åke Lundqvist klubbmästare i dubbel

2022-04-27 i Allmänt

Jean-Pierre Dignac och Åke Lundqvist blev klubbmästare i dubbel. 32 spelare deltog i KM i dubbel. Det var ett perfekt antal. Det blev fyra grupper med fyra lag i varje.

Spelkamrat och grupp lottades. Alla matcher utom finalmatcherna spelades på tid, 40 minuter och utan extra omgång. Gruppsegrarna gick till A-slutspel och grupptvåorna till B.

Grupp 1

Grupp 1 var en tuff grupp. Tre av de fyra lagen vann två matcher och slutade på 4 poäng. Klotdiffen blev avgörande.

Inga Stenbrink och Leffe Pettersson vann första matchen mot Bertil Pettersson och Gun-Britt Söderlund med 11-5 och Remi Vesvre och Lasse Pettersson Mellberg slog Inger Isaksson och Joy Emretsson Ström med 13-2.

Andra matchen besegrade Bertil och Gun-Britt Remi och Lasse med 13-3 och Inga och Leffe vann över Inger och Joy med 13-0.

Så långt såg det bra ut för Leffe och Inga, som hade två segrar. Allt förändrades efter den tredje matchen. Remi och Lasse spelade väldigt bra och Inga och Leffe kom aldrig in i matchen utan förlorade med 2-13.

På banan bredvid slog Bertil och Gun-Britt Inger och Joy med samma siffror, 13-2.

Bertil Pettersson, G-B Söderlund

Remi Vesvre, Lasse P-son Mellberg

Inga Stenbrink, Leffe Pettersson

Inger isaksson, Joy E-son Ström

Grupp 2

I grupp 2 var det bara en match, som gick till 13. Birgitta Wennerberg och Ingalill Halvarsson slog Kalle Nielsen och Agneta Mehlstrand med 13-0 i den första matchen. Samtidigt besegrade Olle Wiberg och Affe Eriksson Ned Carter och Siv Vedung med 4-3.

Kalle och Agneta slog sedan Siv och Ned med 9-7. Olle och Affe vann också sin andra match mot Birgitta och Ingalill med 7-5.

Tredje omgången vann Kalle och Agneta över Olle och Affe med 5-3.

Ned och Siv fick sin första seger i denna omgång. De slog Birgitta och Ingalill med 12-9. Det blev väldigt konstiga resultat i den här gruppen, vilket gjorde att trean i gruppen hade bättre klotdiff än både ettan och tvåan.

Olle Wiberg, Alf Eriksson

Kalle Nielsen, Agneta Mehlstrand

Birgitta Wennerberg, Ingalill Halvarsson

Siv Vedung, Ned Carter

Grupp 3

Grupp 3 vanns av de blivande slutsegrarna Jean-Pierre Dignac och Åke Lundqvist. De förlorade dock den första matchen mot Maj Strömberg och Kaj Ström med 7-11. De vann sedan de andra gruppspelsmatcherna med 13-5 mot Karin Bergström och Karin Granberg och med 10-3 mot Sture Jansson och Jan-Åke Mehlstrand.

Sture och Janne hade vunnit de två första matcherna med 12-6 mot Karin B och Karin G och 11-9 mot Kaj och Maj. Karin och Karin vann sin sista match mot Kaj och Maj med 13-6

Jean Pierre Dignac, Åke Lundqvist

Sture Jansson, J-Å Mehlstrand

Caj Ström, Maj Strömberg

Karin Bergström, Karin Granberg

Grupp 4

Grupp 4 vanns av Lars-Gunnar Medin och Valentin ”Valle” Corbi. De vann alla sina gruppspelsmatcher, vilket de var ensamma om. Första segern satt hårt åt. Det blev 7-6 mot Ronny Eriksson och Maggi Lindén. Karita Ström och Staffan Forsberg besegrades med 10-7 och Gösta Persson och Maggan Lind med 13-6.

Tvåa i gruppen blev Gösta och Maggan, som slog Karita och Staffan med 13-8 och Ronny och Maggi med 7-5

Karita och Staffan vann sin sista match mot Ronny och Maggi med 9-7

L-G Medin och Valle Corbi

Gösta Persson, Margareta Lind

Karita Ström, Staffan Forsberg

Ronny Eriksson, Maggi Lindén

A-slutspel

Semifinal

Semi

Gun-Britt Söderlund

Bertil Pettersson

Lars-Gunnar Medin

Valle Corbi

Olle Wiberg

Affe Eriksson

Jean Pierre Dignac

Åke Lundqvist

Finalen och matchen om tredjeplatsen spelades inte på tid utan till 13 poäng.

Gun-Britt och Bertil slog Olle och Affe med 13-3. I finalen vann Åke och Jean Pierre över Lars-Gunnar och Valle med 13-1 efter storspel av främst Åke, som la alla sina klot på lillen.

Resultat KM i dubbel

1. Åke Lundqvist och Jean Pierre Dignac KLUBBMÄSTARE
  2. Lars-Gunnar Medin och Valentin Corbi
  3. Gun-Britt Söderlund och Bertil Pettersson
  4. Olle Wiberg och Affe Eriksson

B-slutspel

Semifinalerna i B-slutspelet var betydligt jämnare och mer spännande än i A-slutspelet

Semifinal

Semi

Remi Vesvre

Lasse P-son Mellberg

Gösta Persson

Margareta Lind

Kalle Nielsen

Agneta Mehlstrand

Sture Jansson

Jan-Åke Mehlstrand

Kalle ville åka hem, så det blev ingen match om tredjeplatsen i B.

B-finalen spelades i alla fall och den vann Remi Vesvre och Lasse Pettersson-Mellberg med 13-3 över Sture Jansson och Janne Mehlstrand

Resultat i B-slutspelet

1. Remi Vesvre och Lasse Pettersson Mellberg